Read Across polega na stworzeniu jednego systemu w organizacji, w celu systematycznego dzielenia się Lesson Learned między zakładami produkcyjnymi. Cel jest bardzo prosty – ciągłe doskonalenie realizacji procesu wytwarzania oraz projektu wyrobu.
Podstawową ideą Read Across jest ustanowienie takiego środowiska, które umożliwi wymianę wszystkich etapów zgłaszanych przypadków między poszczególnymi zakładami produkcyjnymi. W ramach RA powinny być uwzględniane tylko te przypadki, dla których wdrożono już odpowiednie działania korygujące.
Dodatkowo należy zapewnić, aby zarządzanie systemem było skoncentrowane centralnie. Pozwala to na zdefiniowanie wspólnego mianownika w tym działaniu i uniknięcie sytuacji, że zakłady będą funkcjonować jak samotne „wyspy” bez wiedzy na temat tego ci dzieje się w pozostałych lokalizacjach.
Rys. 1. Read Across polega na weryfikacji, czy dany problem może wystąpić w pozostałych zakładach organizacji dla bieżącej produkcji.
Dzięki temu otrzymujemy szerszą perspektywę na funkcjonowanie poszczególnych zakładów produkcyjnych, co pozwala na rozważenie implementacji działań, szczególnie gdy dany proces może potencjalnie wpłynąć na generowanie problemów jakościowych.
Łatwo można się domyśleć, że Read Across pomaga nam w identyfikacji i dzieleniu się wdrożonymi Lesson Learned między zakładami organizacji. To z kolei minimalizuje ryzyko wystąpienia podobnych problemów w innych obszarach produkcyjnych oraz wspiera proces ciągłego doskonalenia.
Read Across czerpie dane z różnych źródeł
Należą do nich między innymi informacje z:
– inżynieringu
– zgłoszeń z zakładów produkcyjnych
– działań zainicjowanych przez naszych poddostawców
Należy pamiętać, że nie jest to technika rozwiązywania problemów tak jak na przykład: 8D Report, A3 lub QRQC. RA nie jest też aktywnością, którą należy udokumentować w ramach systemu zarządzania jakością. I najważniejsze. Nie jest to tylko repozytorium gdzie przechowywane są Lesson Learned.
Nic nam to nie da jeśli mamy LL, a nie spojrzymy szerzej na działania naszej organizacji. To właśnie poprzez takie działanie możemy połączyć wszystkie „kropki” i zapewnić, że działania korygujące nie zostaną podjęte jedynie przez jeden zakład, ale również przez te, gdzie występują te same procesy produkcyjne, projekty lub podkomponenty.
Jakie są kryteria zgłaszania Read Across?
Zgłoszenie RA może być zainicjowane w oparciu o problemy jakościowe jakie:
– pojawiły się podczas przeprowadzania audytu wewnętrznego lub zewnętrznego
– zgłosił dostawca
– zasygnalizował klient
– powstały w trakcie realizacji procesu produkcyjnego
Jest też jeden szczególny przypadek gdy nasza organizacja powinna zainicjować RA.
Należy do nich zgłoszenie (wewnętrzne lub zewnętrze) powiązane z niespełnieniem wymagań dla charakterystyk krytycznych. W tym wypadku interesem organizacji jest sprawdzenie, czy dany problem może wystąpić w innych zakładach.
Pracując w motoryzacji możesz się też spotkać ze scenariuszem, w którym to klient bezpośrednio poprosi nas o sprawdzenie czy problem zgłoszony przez konkurenta jest aplikowany w naszym zakładzie. Z taką sytuacją spotkałem się współpracując przy jednym z uruchomień z klientem GM.
Korzyści zastosowania
Główną korzyścią jest fakt, że Lesson Learned ma swój dalszy ciąg w postaci sprawdzenia jego zastosowania w innych zakładach. Jest to też świetne realizowanie praktyki Best Practice.
Poprzez fakt redukcji potencjalnych reklamacji i zapobieganie ich ponownemu wystąpieniu nasze działania mają wymierny pozytywny wpływ na wskaźnik finansowy.
Czy można go użyć dla każdego produkowanego wyrobu?
Niekoniecznie. A dokładniej stosujemy go dla podobnych rodzin wyrobów z portfolio naszej organizacji. Mówiąc wprost nie sprawdzamy RA dla wdrożonego działania na zderzakach dla przewodów paliwowych.
A jak wygląda Read Across w praktyce?
Załóżmy, że mamy 4 zakłady produkcyjne produkujące wyroby z tej samej rodziny. W jednym z czterech zakładów pojawił się problem jakościowy, a my już wdrożyliśmy odpowiednie działania.
Mamy więc gotowy „case” pod Read Across. W tym kroku pamiętajmy, żeby spełnił on wymagania, które są zgodne z kryterium zgłoszenia. Następnie wysyłamy dane zgłoszenie do pozostałych trzech zakładów. W jakim celu? Żeby sprawdzić czy ma on zastosowanie.
Na sam koniec otrzymujemy informację, że zakład nr. 1 i nr. 2 wdrożyły odpowiednie działania, a w zakładzie nr. 4 nie mają one zastosowania. Na przykład ze względu na nowsze rozwiązanie technologiczne.
Same spotkania mogą odbywać się w oparciu o umieszczanie informacji w odpowiedniej bazie danych lub pliku xls.
Dariusz Kowalczyk