Quality Book – Gwarancja zapewnienia prawidłowej oceny estetyki z Klientem

Każda organizacja produkująca komponenty estetyczne oprócz standardowego zatwierdzenia części przez klienta będzie musiała uzgodnić poziom oceny wizualnej. W branży motoryzacyjnej najczęściej odbywa się to poprzez uzyskanie zatwierdzenia w oparciu o Quality Book.

Quality Book – Co to jest?

Najprościej możemy przyjąć, że jest to katalog ze zdjęciami stref danego wyrobu z określeniem stref poddawanych ocenie. Wbrew pozorom w samochodzie znajduje się wiele takich komponentów, do których należą:

  • fotele samochodowe
  • deska rozdzielcza
  • panele drzwiowe
  • dywany podłogi
  • zderzaki
  • elementy wnęki bagażnika
  • osłony słupków oraz podsufitka
  • lampy

Pierwsze definiowanie Quality Book rozpoczyna się wraz z uruchomieniem nowego projektu, gdy organizacja posiada definitywny proces w definitywnej lokalizacji. W j. angielskim definiowany jest on jako Off Tool Off Process – OTOP.

Quality Book - przykład oceny estetyki foteli samochodowych
Quality Book – przykład oceny estetyki foteli samochodowych

Oczywiście można go też odpowiednio aktualizować, w zależności od wdrażanych zmian w bieżącej produkcji, które mają wpływ na estetykę wyrobu. Pod względem samej estetyki Quality Book może obejmować następujące zagadnienia:

  • zmarszczki (występujące na fotelach samochodowych)
  • prawidłowy kolor elementów lakierowanych, tworzywowych i materiałowych (np. materiał półki tylnej)
  • prawidłowa faktura elementów tworzywowych
  • odpowiednie pasowanie (lub doleganie) współpracujących elementów

Jakie są etapy zatwierdzenia Quality Book?

Każde powyższe zatwierdzenie powinno być poprzedzone przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji fotograficznej komponentu. Najlepiej, jeśli zdjęcia będą wykonywane z tej samej odległości z jakiej patrzy klient finalny.

Dodatkowo warto uzgodnić z zakładem producenta, czy poziom natężenia światła [lx] powinien odzwierciedlać ten jaki posiada klient w strefie oceny finalnego pojazdu. Oprócz standardowej oceny „co jest zgodne” a „co jest niezgodne” możemy dodać także warianty graniczne (borderowe) uwzględniające warunki peryferyjne.

Co do samego zatwierdzenia, to powinno ono obejmować następujących przedstawicieli producenta:

Supplier Quality Engineer

To właśnie ta osoba będzie odpowiedzialna za zatwierdzenie naszego procesu produkcyjnego. Z tego powodu pierwsze wstępne zatwierdzenie powinno być wykonane właśnie z SQE klienta. Dopiero w kolejnym kroku możemy zatwierdzać Quality Book z pozostałymi działami. A kto jeszcze jest potrzebny?

Kierownik Kontroli Jakości Wejściowej

Lub jego reprezentant. Dlaczego? Ponieważ to właśnie ten dział w bieżącej produkcji będzie odpowiedzialny z wystawianie reklamacji między innymi dla niezgodnej estetyki. Posiadając wiedzę na temat tego co zostało ustalone w temacie estetyki mogą sprawdzić, czy reklamacja jest zasadna.

Przedstawiciel Audytu Wyrobu Gotowego

Podobnie jak dostawcy muszą przeprowadzać Audyt Wyrobu Gotowego, tak samo klient przeprowadza go w odpowiednich interwałach czasowych. Składa się na nią zarówno test drogowy jak i ocena statyczna w odpowiednio doświetlonym tunelu.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Oprócz zatwierdzenia wersji papierowej z fotografiami stref możemy też dostarczyć do zatwierdzenia fizyczne części. Oczywiście dla komponentów które posiadają dużą paletę kolorystyki tapicerki i powierzchni lakierowanej wybieramy te kolory, które są najbardziej widoczne.

Jeśli zdecydujemy się na dodatkowe zatwierdzenie fizycznych komponentów, to pamiętajmy, żeby uzgodnić z klientem warunki ich przechowywania. W tym wypadku zwracamy szczególną uwagę na warunki atmosferyczne odnoszące się do bezpośredniego nasłonecznienia oraz wilgotności pomieszczenia, w który będą przechowywane fizyczne wzorce.

Dariusz Kowalczyk

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X