Polityka Jakości – Istotny Element Skutecznego Zarządzania Jakością

Polityka jakości jest opisana w normie ISO 9001:2015 i choć nie znajdziemy osobnych wymagań odnośnie polityki jakości w standardzie IATF 16949, to jednak jest ona nieodłączną częścią funkcjonowania organizacji.

Polityka jakości – co to jest?

Można ją zdefiniować jako zbiór zamiarów i kierunków organizacji, formalnie wyrażonych przez najwyższe kierownictwo. Warto podkreślić, że to właśnie najwyższe kierownictwo ponosi odpowiedzialność za wdrożenie i utrzymanie polityki jakości. Jest to jedna z kluczowych ról tego podmiotu w organizacji. Trzeba też pamiętać, że polityka musi być adekwatna do:

– celów,

– kontekstu,

– strategii organizacji,

Tym samym nawiązuje do wymagań czwartego rozdziału normy ISO 9001. Dodatkowo, dokument ten stanowi ramy dla ustanowienia celów jakościowych. Tym samym jest to zobowiązanie do spełniania wymagań, zarówno klientów, jak i wymagań prawnych oraz regulacyjnych.

Polityka Jakości w kontekście komunikacji

W normie ISO 9001 pojawia się również wymaganie dotyczące komunikowania polityki jakości. Dlatego też powinna być ona dostępna jako udokumentowana informacja, przechowywana i aktywnie komunikowana w organizacji. Ponadto może być ona udostępniana na życzenie zainteresowanych stron, takich jak jednostka certyfikująca, aby umożliwić im zapoznanie się z nią przed audytem.

Pamiętajmy też, aby zapewnić łatwy dostęp do dokumentu polityki oraz promować świadomość wśród pracowników na temat znaczenia i celów. Można do tego wykorzystać:

– okresowe szkolenia przypominające (także w formie e-learningu),

– kampanie mailowe skierowane do pracowników,

– spotkania komunikacyjne (także te przeprowadzane w formie zdalnej),

– szkolenie wstępne,

Jak audytować?

W trakcie audytów systemowych warto sprawdzić znajomość polityki jakości wśród właścicieli procesów, pytając ich o jej treść i zrozumienie. Nie oznacza to, że musza oni recytować ją z pamięci. Dlaczego? Ponieważ w inny sposób politykę jakości będzie realizować kierownictwo, a w inni pracownicy operacyjni.

Jako wewnętrzni audytorzy systemowi warto wykazać się też empatią i w przypadku otrzymania niewystarczającej informacji wykorzystać ten czas na przekazanie podstawowych informacji na temat tego dokumentu.

Najlepsze Praktyki Zarządzania Polityką Jakości

Zarządzanie polityką jakości jest jednym z kluczowych elementów skutecznego systemu zarządzania jakością w każdej organizacji. O czym w takim razie warto pamiętać?

Skoncentruj się na Celach i Strategii Organizacji

Polityka jakości powinna być zintegrowana z celami i strategią organizacji. Najlepsze podejście wyłania się z głębokiego zrozumienia kontekstu organizacji, jej celów biznesowych i strategii rozwoju. Kierownictwo powinno aktywnie uczestniczyć w określaniu, jak polityka jakości wspiera strategiczne cele organizacji.

Ustalanie Celów na Podstawie Polityki

Polityka jakości stanowi ramy dla ustalania celów jakościowych. Firmy, które osiągają doskonałość w zarządzaniu jakością, wyznaczają mierzalne i osiągalne cele zgodne z zobowiązaniami określonymi w polityce. Sprzyja to ciągłemu doskonaleniu i skutecznej realizacji założeń polityki jakości.

Wykorzystaj przegląd zarządzania

Mimo iż w normie ISO 9001 i standardzie IATF nie ma bezpośredniego wymagania dot. wymogu przeglądu polityk podczas przeglądu zarządzania, to warto to spotkanie wykorzystać do przedstawienia kierownictwu aktualnych rewizji polityk, które są stosowane w przedsiębiorstwie.

Oprócz Polityki Jakości możemy też przedstawić Politykę BHP/EKO, Politykę Bezpieczeństwa Informacji i inne.

Podsumowanie

Skuteczne zarządzanie polityką jakości wymaga ścisłego powiązania z celami organizacji, ustalania mierzalnych celów jakościowych oraz aktywnej komunikacji i zaangażowania pracowników. Firmy, które stosują te praktyki, budują solidne fundamenty dla doskonałości w obszarze zarządzania jakością.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat Polityki z punktu widzenia standardu IATF, to serdecznie zapraszam na szkolenie dla audytorów wewnętrznych normy ISO 9001

Źródło:

  1. ISO9001:2015 Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia

Dariusz Kowalczyk – ekspert i wdrożeniowiec wymagań jakościowych w branży motoryzacyjnej

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X