No Trouble Found (NTF) jest wynikiem analizy jakościowej, która stwierdza, że problem nie został potwierdzony. Jeśli z analizy Pareto wynika, że jest to główny kontrybutor dla zwrotów gwarancyjnych, to warto wdrożyć strategie, które będą ograniczać jego występowanie.
Dlaczego? Ponieważ nawet jeśli klient zatwierdzi nasze analizy z wynikiem No Trouble Ffound, to i tak 50% kosztów poniesie dostawca. Z tego powodu warto poznać strategie ograniczające koszty wynikające z nadmiernej ilości zwrotów gwarancyjnych z takim statusem.
Procedura Diagnostyczna, czyli filtr dla No Trouble Found
Jest to świetna strategia dotycząca redukcji sztuk ze statusem NTF. Polega na wspólnym ustaleniu między działem inżynieringu klienta i dostawcy listy kontrolnej. Znajdują się w niej poszczególne kroki diagnostyczne przeprowadzane przez dilera, w celu potwierdzenia, czy problem dotyczy naszego komponentu.
W ten sposób niektórzy klienci (na przykład Stellantis ex-FCA) wprowadzają nowe kryteria dotyczące odpowiedzialności finansowej za takie sztuki. W praktyce oznacza to, że dostawca nie będzie ponosił żadnych kosztów dotyczących NTF.
Stellantis (ex-PSA) też daje możliwość wspólnego zdefiniowania procedury odnoszącej się do eliminowania sztuk NTF. Nie jest jedna ona określana jako „diagnostyczna”.
Strategia uruchomienia Flying Doctora
Flying Doctor (Man in the Van) to działanie, które należy zaplanować w dłuższej perspektywie czasowej. Zatrudniając danego specjalistę na takim stanowisku zakład ma możliwość wdrożenia kilku taktycznych strategii dotyczących ograniczania NTF. Więcej informacji przedstawiam w osobnym artykule.
Dodatkowe dowody zebrane przez stacje dilerskie
Jednym z działań taktycznych jaki zastosowałem zarządzając zwrotami gwarancyjnymi było egzekwowanie od dilera dodatkowych dowodów. Aktywność polega na uzgodnieniu z przedstawicielem klienta, który zajmował się gwarancją, że dana stacja dilerska przed odesłanie reklamowanej części do dostawcy przedstawi dodatkowe informacje w tym zakresie. Obszary reklamacyjne, dla jakich możemy zmniejszyć ilość wystąpień No Trouble Found to:
No Trouble Found dla reklamacji związanych z hałasem
W takim przypadku stacja dilerska zobligowana jest do przesłania dodatkowego filmu przedstawiający rodzaj hałasu. Najlepiej jeśli otrzymalibyśmy także informację dot. prędkości, rodzaju opon oraz wersji samochodu przy której stwierdzono problem.
Dlaczego? Takie dane mogą nam posłuży w przyszłości do budowania bazy informacji, dzięki której można doprowadzić do korelacji między danym typem wady a warunkami, w których powstały.
Zgłoszenia dla „ściągania” pojazdu na lewo lub prawo
Tego typu problemy będą dotyczyć w szczególności komponentów związanych z zawieszeniem oraz kierowaniem pojazdu. Jedną z czynności jakie może wykonać diler zanim podejrzana część będzie odesłana do dostawcy jest weryfikacja zbieżności. Przeprowadza się ją w dwóch krokach.
– krok 1: sprawdzenie zbieżności na początku analizy
– krok 2: kalibracja zbieżności w przypadku odchyleń i weryfikacja czy dany problem dalej występuje
Niech przemówią dane
Inne strategię, którą można przeanalizować wspólnie z klientem jest weryfikacja procesu montażowego u klienta.
Ten scenariusz będzie bardzo prawdopodobny, gdy po uzyskaniu części NTF finalny klient nie stwierdza problemu. Pamiętajmy, że ta część jest wymieniana przez dilera. Może to oznaczać, że problem dotyczy niewłaściwego sposobu montażu u producenta samochodów.
Dlatego jako dostawcy powinniśmy przeprowadzić wspólną analizę wraz z przedstawicielem klienta dla tego obszaru. Powinna się ona rozpocząć już od samego magazynu wejściowego, poprzez sekwencjonowanie (opcjonalnie), kończąc na linii montażowej.
Co możemy sprawdzić?
– sposób przemieszczania nasze komponentu
– sekwencja przykręcania komponentów. Na przykład kolumny kierowniczej do deski rozdzielczej lub foteli samochodowych do karoserii.
– sprawdzenie parametrów dot. pomiaru momentu i kąta
Dariusz Kowalczyk