Dynamiczne tempo zmian i silna konkurencja w branży motoryzacyjnej sprawia, że utrzymanie spójnych i wysokich standardów jakości staje się coraz bardziej kluczowe. Między innymi w tym celu dostawcy stosują dwie istotne metody, którymi są kontrola jakości i zapewnienie jakości.
Choć te pojęcia często są używane zamiennie, reprezentują odrębne podejścia do zapewnienia zgodności z wymaganiami projektowymi. W tym artykule przedstawiam podstawowe różnice między kontrolą, a zapewnieniem jakości, rzucając światło na ich unikalne role w dążeniu do poprawy produkcji komponentów i systemów.
Kontrola jakości w przemyśle motoryzacyjnym
Kontrola jakości jest kluczowym elementem produkcji przemysłowej nie tylko w branży motoryzacyjnej. Koncentruje się ona głównie na inspekcji i ewentualnej korekcie defektów na komponentach międzyoperacyjnym lub wyrobie gotowym. Jak widać jest to podejście reaktywne, skupiające się na identyfikacji różnic i odchyleń po zakończeniu danego procesu produkcyjnego.
Główne cele, dla których kontrola jakości wciąż zyskuje taką popularność można zaliczyć:
Zapewnienie zgodności
Przeprowadzanie kontroli zdefiniowanej w odpowiedniej dokumentacji (np. Planie Kontroli). Pozwala ona na weryfikację czy produkty spełniają ustalone standardy jakości, regulacje i wymagania klientów.
Detekcja pozwalająca na unikniecie reklamacji
Poprzez prawidłowe przeprowadzanie weryfikacji produkowanych komponentów jesteśmy w stanie wychwycić potencjalny problem zanim przedostanie się on do klienta.
A co na to zapewnienie jakości?
W przeciwieństwie do kontroli, zapewnienie jakości (en. Quality Assurance) to proaktywne i zapobiegawcze podejście do zagwarantowania jakości produktu. Obejmuje ono ustalenie zestawu procesów, standardów i wytycznych, aby zapewnić, że każdy etap procesu produkcyjnego spełnia odpowiednie kryteria jakościowe. Dlaczego warto je uwzględnić w trakcie wdrażania nowych projektów?
Zapewnienie jakości skupia się na optymalizacji procesów produkcyjnych pozwalając tym samym zmniejszyć ilość defektów i poprawić wydajność.
Kolejnym argumentem jest identyfikacja potencjalnych zagrożeń w procesie produkcji. Ma ona na celu zapobieganie problemom i zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia defektów. Oczywiście całościowo musi być to wsparte przez szkolenia i edukację pracowników. Dlaczego? Jest to „dopełniające” działanie poprawiające kulturę z punktu widzenia podnoszenia świadomości odnośnie przestrzegania ustalonych standardów jakościowych. Jak widać powyższe aspekty łącznie tworzą spójny system zapewnienia jakości.
Kontroli jakości i zapewnienie jakości – integracja w produkcji motoryzacyjnej
Podczas gdy kontrola i zapewnienie jakości reprezentują różne podejścia, nie są one wzajemnie wykluczające. Wręcz przeciwnie, uzupełniają się nawzajem, aby zapewnić kompleksowy i skuteczny system zarządzania jakością. Integracja obu metodologii pozwala firmom produkcyjnym osiągnąć wyższy poziom jakości i satysfakcji klienta.
Dzięki wykorzystaniu technik kontroli jakości do identyfikacji i rozwiązywania defektów w na wyrobie gotowym, organizacje mogą nieustannie poprawiać swoje procesy produkcyjne poprzez zapewnienie jakości.
Przykład
Przyjrzyjmy się dwóm przykładom producentów motoryzacyjnych, którzy skutecznie wykorzystują synergiczne działanie kontroli jakości i zapewnienia jakości:
Firma X wdrożyła solidny system kontroli jakości, który obejmował rygorystyczne testowanie i inspekcję produktów. Analizując dane z tych testów, zidentyfikowali kluczowe obszary wymagające poprawy. Następnie zintegrowali środki zapewnienia jakości, aby zapobiec powtarzającym się defektom w przyszłości, co skutkowało znacznym zmniejszeniem liczby zwrotów produktów i poprawą satysfakcji klientów.
Firma Y skupiła się na tworzeniu kultury jakości poprzez wprowadzenie zasad zapewnienia jakości na wszystkich liniach produkcyjnych. To proaktywne podejście zmniejszyło prawdopodobieństwo wystąpienia defektów i ułatwiło lepszą komunikację między pracownikami, co umożliwiło szybszą identyfikację i rozwiązanie potencjalnych problemów.
Podsumowując obie koncepcje to dwa niezbędne filary produkcji motoryzacyjnej. Każda pełniąca odrębne, ale komplementarne role w osiągnięciu doskonałości produktów. Podczas gdy kontrola jakości identyfikuje i usuwa defekty, zapewnienie jakości koncentruje się na doskonaleniu procesów i zarządzaniu ryzykiem, aby zapobiegać powstawaniu defektów.
Przyjmując mocne strony obu metodologii i ich harmonijną integrację, producenci mogą stworzyć wiarygodny system zarządzania jakością, który stale ewoluuje, aby sprostać wymaganiom dynamicznej branży. Dążenie do doskonałości produkcji motoryzacyjnej poprzez kontrolę jakości i zapewnienie jakości jest ciągłą podróżą, napędzaną zaangażowaniem w ciągłe doskonalenie i zadowolenie klienta.
I na sam koniec…
Kontrola jakości jako aktywność jest bardzo rozbudowanym zagadnieniem, a osoby, które ją przeprowadzają muszą mieć odpowiednie kompetencje. Z tego powodu serdecznie zapraszamy na szkolenie „Kontroler jakości”, które jest przeprowadzane przez wieloletniego wdrożeniowca i praktyka.
Dariusz Kowalczyk