Specyficzne wymagania Klienta to każdorazowo interpretacja oraz wymaganie uzupełniające do konkretnego kryterium zawartego w IATF 16949:2016.
W rzeczowym standardzie IATF wielokrotnie również znajdziemy odwołanie mówiące, iż dane kryterium powinno być spełnione „zgodnie z wymaganiami Klienta”. Tym samym standard ten odpowiada jedynie na pytanie „co?” powinniśmy spełnić. Nie odpowiadam na pytanie „jak?” powinno być to zrealizowane.
Tutaj z pomocą przychodzą nam każdorazowo CSR. Dlaczego? Ponieważ stanowią bezpośrednie wskazanie, jak kryterium w zakresie np.:
– przeprowadzania audytów,
– częstotliwości rekwalifikacji
– lub odpowiedzialności w zakresie integralności wyrobu powinno być w naszej organizacji zarządzane.
CSR’y prawie zawsze spędzają sen z powiek odpowiedzialnym osobom za ten aspekt w organizacjach. Zgodnie z wymaganiami IATF 16949:2016 pkt. 4.3.2 Specyficzne wymagania klienta powinny być poddawane ocenie i włączane do zakresu systemu zarządzania jakością organizacji. Najczęstszą praktyką w tym zakresie jest odwołanie w dokumentacji systemowej do spełnienia również konkretnych wymagań klientów.
Wymaga to jednak regularnego śledzenia częstych zmian samych CSR’ów jak i w następstwie tego, aktualizowania dokumentacji systemowej. Natomiast powołując się na wymaganie 7.5.1.1 Dokumentacja systemu zarządzania jakością, organizacja powinna również posiadać dokument (na przykład tabelę, listę lub matrycę) wskazujący umiejscowienie wymagań specyficznych klienta w systemie zarządzania jakością organizacji.
Specyficzne wymagania klienta, są jednak obowiązkowe i nadrzędne jeżeli chodzi o system zarządzania jakością w automotive. Ich struktura zawsze jest taka sama, odwołując się do konkretnego kryterium w IATF, doprecyzowują zakres standardu. W ten sposób powołują się na spełnienie dodatkowych instrukcji, norm, wymagań, podręczników już samego Klienta. Tak też jest w przypadku Klienta VW i samego Formel Q.
Podstawowym wymaganiem jeżeli chodzi o konieczność spełnienia wymagań Klieta VW, jest Formel Q-konkret, będący porozumieniem jakościowym pomiędzy Grupą VW, a ich poddostawcami. Dokument ten powinien być traktowany również jako część wymagań do spełniania już od chwili zapytania ofertowego, w zakresie nie tylko jakości ale również terminowości, porozumienia finansowego oraz dwustronnej komunikacji.
Struktura Formel Q
Dokument podzielony jest na 5 rozdziałów, z czego rozdział „0” stanowi podkreślenie ważności dostosowania się do wymagań klienta VW, powołując się przy tym na pozostałe wymagane standardy VW jak Formel Q-Capability czy Formel Q-New Parts Integral.
Dodatkowo Grupa VW wskazuje konieczność przestrzegania pozostałych norm i standardów. No i najważniejsze: przepisy prawa i regulacje obowiązujące cały łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej, w zakresie odpowiedzialności producenta.
Pozostałe rozdziały to:
1. Zapytania ofertowe, przygotowanie oferty i wymagania ogólne
Jak już sama nazwa rozdziału wskazuje, są to wszystkie wytyczne w zakresie ofertowania. Z jednej strony przedstawione są niezbędne kryteria, które winny być przez nasz spełnione jako dostawcy, przystępującego do ofertowania w Grupie VW. Są to m.in.:
– konieczność posiadania aktywnego konta w bazie danych dostawcy wraz z dostępami do pozostałych aplikacji VW, jak KPM, KVS, LION, BeOn;
– konieczność dostępu do dokumentacji; zapewnienie osób kontaktowych zgodnie z wymaganiami językowymi dla danego projektu;
– kwestie związane z cyberbezpieczeństwem czy korzystania z outsourcingu zewnętrznego.
Dodatkowo doprecyzowano ofertowanie, czyli czego w tym zakresie oraz składowych elementów może oczekiwać od nas sam Klient.
2. Kryteria jakościowe do udzielenia zlecenia
To odwołanie do dokumentu Formel Q-Capability, będącego opisem procesu zarówno audytu potencjału nowego dostawcy. Przeprowadza się go zgodnie z VDA 6.3 jak i audytów prowadzonych przez drugą stronę. Osobnym wątkiem są kryteria oraz możliwe oceny w tym zakresie, wraz z rozwinięciem wymagań samego VDA 6.3 w niektórych sekcjach.
Kryteria jakościowe do udzielenia zlecenia, to oprócz pozytywnej oceny audytów, spełnienie wymagań QTR – technicznych wymagań jakościowych. Są one potwierdzeniem, że uwzględnione zostały wszystkie wymagania Grupy Volkswagen oraz wszystkie dokumenty związane z przetargiem.
3. Współpraca z dostawcą podczas rozwoju produktu
To z kolei odwołanie do podręcznika Formel Q-New Parts Integral, który definiuje nam proces kwalifikowania nowych części w oparciu o zarządzanie projektem zgodnie z VDA MLA – ocenę dojrzałości nowych części, proces przeprowadzania analizy zdolności produkcyjnych (SFN) (dawniej 2-dniowa produkcja) oraz zatwierdzanie części do produkcji seryjnej, czyli PPF (VDA tom 2).
4. Nadzór jakościowy w produkcji seryjnej
Czyli postępowanie w zakresie nadzoru jakościowego od momentu uruchomienia produkcji seryjnej do czasu zakończenia całkowicie dostępności części serwisowych. Tym samym jest to zobowiązanie do przestrzegania m.in.:
– zdolności procesowych,
– konieczności nadzorowania charakterystyk specjalnych w procesach,
– oraz odpowiedniego zarządzania narzędziami powierzonymi przez Klienta.
Dużym wymaganiem z tego zakresu jest odpowiedzialność w zakresie integralności wyrobu, czyli m.in. konieczność posiadania Pełnomocnika do spraw bezpieczeństwa i zgodności wyrobu. Dodatkowo rozdział ten definiuje kwestie związane z nadzorowaniem charakterystyk specjalnych D/TLD. Jest to istotne w kontekście konieczności prowadzenia dokumentacji i zapisów operacyjnych, przeprowadzania audytów, stosowania kryteriów oceny oraz archiwizacji powstałych zapisów.
Kolejnym zdefiniowanym wymaganiem jest również konieczność procesowania reklamacji gwarancyjnych 0km jak i z rynku w oparciu o standard VDA FFA. Dodatkowo doprecyzowana została konieczność stosowania odpowiednich metod rozwiązywania problemów zgodnie z 8D oraz czasy odpowiedzi na reklamację w zależności od zgłoszenia wraz z odpowiedzialnością finansową za proces NTF.
Ważnym również punktem ujętym w tym rozdziale jest opis programu krytycznego dostawcy. Wyszczególniono również poziomy eskalacji w przypadku chronicznych problemów jakościowych, które będą miały wpływ na klienta.
Z jednej strony znajdziemy tutaj wyszczególnienie jakie sytuacje mogą doprowadzić nas do eskalacji. Z drugiej dowiemy się, czym będzie to skutkować i jakie konsekwencje będą z tym związane oraz co zrobić by poprawić stopień satysfakcji Klienta VW.
Warto również pamiętać, że oprócz wspomnianych w tekście podręczników, Grupa VW wskazuje również:
– Formel Q-Konkret Economy – dla dostawców części zamiennych (Aftermarket)
– Formel Q-Capability Software – Uzupełnienie wymagań Formel Q-Capability z opisem procesów dla oceny zdolności jakościowej dostawców wykorzystujących oprogramowanie
– Quality Specifications for Supplier and Purchased Parts Management – Specyficzne wymagania dla marek GRUPY VOLKSWAGEN
Jeśli chciecie dowiedzieć się więcej na temat współpracy z tym klientem, to serdecznie zapraszam też na szkolenie VW CSR – Formel Q: Zarządzanie Specyficznymi Wymaganiami Klienta