Każda osoba zajmująca się rozwiązywaniem problemów zgodnie z Metodologią 8D musi mieć świadomość, że tymczasowe działania korekcyjne ICA (en. Interim Containment Actions) mogą być stosowane nie tylko w kroku D3, ale także w kroku D0 określonym jako „Opis problemu” (Problem Statement).
Raport 8D można pobrać bezpłatnie ze strony z możliwością modyfikacji.
W tym drugim przypadku tymczasowe działania korekcyjne można uruchomić jako element działań reagowania kryzysowego (Emergency Response Actions – ERA), które są definiowane po rozważeniu, czy problem zgłoszony przez klienta jest związany z bezpieczeństwem lub czy wymaga pilnego rozwiązania.
Należy tu też wspomnieć, że ICA eliminuje objaw problemu (czyli dokładnie to co zgłasza klient, w odróżnieniu od działań korygujących (en. Permanent Correction Actions – PCA) określonych w kroku D5, które eliminuje przyczynę źródłową i równocześnie objaw problemu. Oczywiście, powinniśmy również odpowiednio zwalidować i zweryfikować skuteczność ICA i działań PCA.
Określając tymczasowe działania korekcyjne ICA, należy zadać sobie pytania, czy:
- wciąż produkujemy wadliwe wyroby?
- nasze procesy kontrolne nie wymagają uszczelnienia?
- dostawcy nie powinni zostać poinformowani o problemie?
- działania, które zamierzamy podjąć nie spowodują dodatkowych problemów?
Powyższe działania muszą mieć miejsce natychmiast po ustaleniu problemu. Dodatkowo muszą one wyeliminować skutki spowodowane przez wadliwy wyrób. Każde tymczasowe działanie korekcyjne powinno ograniczać wpływ problemu stwierdzonego przez klienta końcowego, skalę jego występowania oraz końcowe koszty braku dobrej jakości.
Tymczasowe działania korekcyjne ICA – przykłady
Istnieje wiele różnych strategii wdrażania ICA, które zależą od wagi problemu zgłaszanej przez klientów. Poniżej kilka przykładów:
- Czasowe 100% sortowanie komponentów
- Dodatkowo kontrola wyrobów gotowych przed wysyłką
- Dodatkowe pomiary i sprawdziany w procesie
- Częstsza wymiana narzędzi
- Produkowanie z jednego źródła Zmiana gniazda produkcyjnego,
- Zażądanie 100% kontroli materiałów u dostawcy
- Powiadomienie klienta o wyrobach niezgodnych
- Natychmiastowa naprawa maszyny lub narzędzia
- Dodatkowa operacja kontrolna działu jakości
- Wprowadzenie akcji sortowania we wszystkich miejscach łańcucha dostaw
- Zatrzymanie i odizolowanie podejrzanych środków pomiarowych
Korzyści wdrożenia tymczasowych działań korekcyjnych
Główną korzyścią wdrożenia działań ICA jest zapewnienie bezpieczeństwa wyrobu gotowego jak i minimalizacja kosztów wynikających z wystąpienia problemu jakościowego. Dzięki odpowiedniej i natychmiastowej reakcji jesteśmy w stanie wyeliminować potencjalne koszty wynikające z potrzeby:
- złomowania/naprawy niezgodnych wyrobów gotowych
- transportów specjalnych do fabryk klientów
- uruchamiania dodatkowych zmian produkcyjnych
- selekcja wyrobów gotowych na terenie fabryk klientów
- kampanii nawrotowych z rynku
Podczas definiowania ICA nie możemy zapominać, że są one wdrażane na określony czas, ponieważ generują znaczne koszty (wydłużony czas cyklu, nakłady pracy, droższe surowce, inne).
W ramach szkolenia w formie nagrań video 8D Problem Solving macie też możliwość zapoznania się z bezpłatną lekcją dotyczącą kosztów oraz czasu wdrożenia ICA.
Na stronie „Bezpłatne narzędzia” można bezpłatnie pobrać automatyczny formularz Excel z możliwością edycji.
Nazwa dokumentu: Raport 8D – formularz Excel