Wytwarzając części w branży motoryzacyjnej organizacja zwykle korzysta z dwóch typów dostawców. Pierwszy z nich to ten, którego sama może wybrać do współpracy – w motoryzacji określamy go jako Tier 2. Dugi to dostawca directed-buy, czyli taki którego wybrał nam do współpracy nasz klient. Właśnie ten typ dostarczania podkomponentów może być bardzo wymagający dla organizacji.
Czy dostawca Directed-Buy to tylko podkomponenty?
Najczęściej odpowiedź brzmi – Tak. Natomiast oprócz tego możemy wyszczególnić kilka innych przypadków:
- narzucony dostawca surowca. Tutaj najczęściej będziemy mówić o poddostawcach dostarczających farby oraz granulat wykorzystywany w przetwórstwie tworzyw sztucznych.
- narzucony dostawca usługi. Z tym typem spotkamy się najczęściej gry wytwarzamy detale estetyczne, które muszą podlegać chromowaniu. Inny przykład: galwanizacja przewodów metalowych.
Do tej ostatniej grupy należy też usługa nanoszenia faktury na formy wtryskowe. W odróżnieniu do tych, które są wymienione powyżej z tych usług organizacja korzysta jeden raz – podczas uruchomienia danego projektu.
Dostawca Directed-Buy = kłopoty z podkomponentami?
Gdy byłem przedstawicielem klienta i przeprowadzałem zatwierdzanie procesu produkcyjnego często słyszałem do moich dostawców: Panie Darku, co my możemy z tym poddostawcą zrobić? Przecież on jest wybrany przez Państwa do współpracy.
No właśnie. To było dobre pytanie. Dlaczego? Ponieważ w skrajnych przypadkach dochodziło do sytuacji gdy taki „smutny” dostawca directed-buy wiedząc, że został wybrany (lub narzucony) przez klienta ignorował kompletne wszystkie zgłaszane problemy jakościowe.
Co zatem możemy zrobić?
Bądź obecny przy zatwierdzaniu poddostawcy narzuconego przez klienta
Korzystając z takich poddostawców wielu producentów działa wg. następującego schematu:
Faza uruchomieniowa
– w trakcie tej fazy proces produkcyjny takiego poddostawcy jest zatwierdzany przez przedstawiciela klienta. Nie oznacza to natomiast, że my nie możemy brać udziału w tej aktywności. Rekomendowałbym natomiast, żeby nie była to osoba z „centrali”, tylko SQE (lub SDE) zlokalizowany bezpośrednio w naszym zakładzie produkcyjnym.
Co nam to da? Wiemy od samego początku jakie są główne tematy do rozwiązania po stronie poddostawcy wybranego przez klienta zarówno w stosunku do potencjalnego niespełnienia wymagań procesowych oraz projektowych. W ten sposób możemy od razu zainterweniować do przedstawiciela klienta, z którym przeprowadzamy zatwierdzenie poddostawcy.
Tak właśnie wyglądał proces zatwierdzenia części u dostawcy directed-buy przeze mnie wraz z przedstawicielem dostawcy Tier 1, który produkował fotele samochodowe.
Dodatkowo to właśnie nasz przedstawiciel będzie odpowiadał za:
- zatwierdzanie podkomponentów w oparciu o PPAP lub PPA
- zarządzanie reklamacjami
- proces odzyskiwania kosztów, który od poziomu Tier 1 w dół przyjmuje wiele odcieni szarości i nie jest zero-jedynkowy tak jak przy współpracy Klient – Tier 1.
Bieżąca produkcja
Pamiętajmy, że im więcej tematów zasygnalizujemy i rozwiążemy z klientem i poddostawcą w fazie uruchomieniowej, tym łatwiejsza będzie współpraca w fazie bieżącej produkcji. Jeśli o to nie zadbamy, to może się okazać, że czeka nas długa przeprawa z takim poddostawcą co może rzutować na niespełnienie wymagań jakościowych jak i logistycznych.
Niereformowalny poddostawca dostawca Directed-Buy
Zdarzają się też szczególne przypadki poddostawców „nieskalanych” chęcią współpracy przy rozwiązywaniu problemów jakościowych. W takiej sytuacji można sprawdzić zasadność zgłoszenia tego faktu do ich jednostki certyfikującej, w celu zasygnalizowania problemu.
Najczęściej będzie się to wiązało z zawieszeniem certyfikacji, w związku z brakiem spełnienia wymagania 9.1.2.1 standardu IATF 16949. Mowa o satysfakcji klienta.
Nie wiesz jak współpracować z dostawcą wybranym przez klienta? Sprawdź kontrakt!
Kontrakt jest jak święty Graal. Każdy o nim słyszał, ale nikt go nie widział (nawiasem mówiąc przechowywany jest wg. tradycji w bocznej kaplicy katedry w Walencji).
Dlaczego zakład produkcyjny powinien mieć do niego dostęp? Ponieważ możemy w nim znaleźć dodatkowe informacje na temat tego jak powinna wyglądać współpraca na linii Klient – Tier1 – Directed-Buy.
Często są one umieszczane w matrycy RASI (Responsabiltiy, Approval, Support, Inform) lub w tzw. Umowie trójstronnej.
Inne rozwiązanie. Sprawdź, czy klient posiada dodatkowe procedury określającej w jaki sposób ma wyglądać współpraca z takimi dostawcami. Przykładem niech będzie grupa Stellantis, która opublikowała procedurę Directed-Buy information for Tier 1 supplier. Dostępna jest ona pod numerem:
– SD.00286 – dla dostawców xFCA
– 00614_18_01099 – dla dostawców xPSA
Jaka jest różnica między dostawcą narzuconym „directed-buy” a przesyłowym „consigned”
Na koniec. Jeśli posiadacie takich poddostawców to sprawdzić można ten wątek. Dlaczego? Ponieważ za dostawcę przesyłowego w pełni odpowiada klient zarówno w fazie uruchomieniowej jak i bieżącej produkcji.
Dariusz Kowalczyk