W świecie dynamicznych zmian i nieustannego doskonalenia, rola inżyniera jakości staje się kluczowa dla sukcesu każdej organizacji. Najlepsze książki dla inżyniera jakości dostarczą Ci solidnych podstaw teoretycznych, ale także zainspirują do podejmowania odpowiednich działań w tym obszarze.
Najlepsze książki inżyniera jakości – wprowadzenie
Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym specjalistą, czy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w tej fascynującej dziedzinie, znajdziesz tutaj tytuły, które poszerzą Twoją perspektywę, dostarczą praktycznych wskazówek i wprowadzą do świata nowoczesnych podejść do zarządzania jakością.
Przygotuj się na pełną inspiracji podróż po stronach książek, które nie tylko poszerzą Twoją wiedzę, ale także skłonią do refleksji nad tym, jak jakość staje się kluczowym elementem sukcesu organizacyjnego. Czas odkryć, które tytuły zasługują na miejsce na Twojej półce. Zapraszam do lektury!
Cztery dni z Dr. Demingiem – Nowoczesna teoria zarządzania” William J. Latzko, David M. Saunders
Jest to to pozycja obowiązkowa dla każdego inżyniera przybliżająca filozofię, która zmieniła podejście do zagadnień jakościowych w branży automotive. Całą recenzję tej książki znajdziesz w osobnym artykule.
Droga Toyoty – 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata – Jeffrey K. Liker
Świetna propozycja przedstawiająca w jaki sposób Toyota stała się pionierem w branży motoryzacyjnej poprzez rozwój kompetencji pracowników oraz wdrożenie filozofii lean, czyli szczupłej produkcji.
Droga Toyoty – Kultura Toyoty – Serce i Dusza filozofii Toyoty – Jeffrey K. Liker
W odróżnieniu od wcześniejszej propozycji, ta jest poświęcona „systemom ludzkim”. Toyota wdrożyła go, aby wzmocnić zasady zaufania i perfekcji w zakładach produkcyjnych.
Dodatkowo prezentuje cały proces ewolucji kultury Toyoty.
Kaizen Klucz Do Konkurencyjnego Sukcesu Japonii – Masaaki Imai
Jest to pierwsza książka przybliżająca filozofię ciągłego doskonalenia organizacji oraz zastosowanie innowacyjności w postaci Kaizen, czyli drobnych pomysłów.
Dodatkowo opisuje ona sposób jak zaangażować zespół do realizacji danego celu.
Jest to o tyle istotne, ponieważ niejednokrotnie przeprowadzając audyty procesów u poddostawców zaobserwowałem, że skrzynki na „pomysły” lub „wnioski racjonalizatorskie” świeciły pustkami.
Gemba Kaizen – Masaaki Imai
Gemba Kaizen jest kontynuacją wcześniejszej książki opublikowanej przez M. Imai. Samo określenie „gemba” oznacza miejsce, w którym pojawił się problem i stanowi swego rodzaju punkt startowy do wszystkich analiz podczas rozwiązywania problemów.
Jeśli pracujesz w firmie, gdzie można usłyszeć „po wystąpieniu problemu udałem się do miejsca jego wystąpienia / gemby” to znaczy, że jesteś w dobrym miejscu.
Reguła 80/20. Zasada, która odmienia świat – Koch Richard
Świetna pozycja książkowa, która uświadamia, że reguła 80/20 znajduje zastosowanie nie tylko w biznesie, ale także w życiu prywatnym.
Jeśli chcesz poznać więcej informacji na temat tego jak wdrażać zasady 80/20 w powyższych aspektach oraz w relacjach z innymi, to na pewno powinna Cię ona zainteresować.
Ilustrowany słownik samochodowy – Cz. Blok, W. Jeżewski
Nie jest tajemnicą, że znajomość języków obcych w branży automotive jest wymagana przez zdecydowaną większość firm produkujących pojazdy oraz komponenty.
Z tego powodu bardzo pomocny w pracy inżyniera (nie tylko z obszaru jakości) może być „Ilustrowany słownik samochodowy” Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, który posiada tłumaczenia w języku polskim, angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim oraz rosyjskim.
Jest to bardzo obszerna pozycja literacka z wieloma szczegółowymi ilustracjami obejmująca tematykę pojazdów, silnika, napędów, podwozia, nadwozia, wyposażenia elektrycznego oraz elementów znormalizowanych. Jedynym minusem jest brak uwzględnienia wprowadzenia do słownictwa związanego z samochodami elektrycznymi.
Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie – A. Klimpel, A. Szymański
Pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy mają do czynienia z tym procesem. W pierwszym tomie zaprezentowane są m. im informacje dotyczące zapewnienia jakości, kontroli jakości oraz niezgodności spawanych i zgrzewanych.
Dodatkowo autor przedstawia tematykę dot. dopuszczania niezgodności spawalniczych w złączach spawanych według kryteriów przydatności użytkowej konstrukcji.
W drugim tomie (autor: A. Szymański) zaprezentowane są m. im informacje dotyczące oceny jakości złączy wytwarzanych metodami spawalniczymi do których zalicza się:
- nieniszczące metody badań
- oględziny zewnętrzne
- badania szczelności, penetracyjne, magnetyczno-proszkowe, prądami wirowym, radiologiczne, ultradźwiękowe oraz termowizyjne.
W ostatnim rozdziale autor przedstawia tematykę dot. niszczących metod badań, czyli badania metalograficzne oraz mechaniczne.
Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania – Simon Sinek
Jest to jedna z kilku tytułów tego autora, którą warto przeczytać. Książka opisuje w szerszy sposób zalety stosowania pytania „Dlaczego” w odniesieniu do procesów firmy a także misji i wartości jakie można dać klientowi.
Metoda Lean Startup Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek – Eric Ries
Tylko część książki dotyczy zalet stosowania metody 5xWhy, niemniej jednak polecam, aby się z nią zapoznać w celu zrozumienia, jakie techniki z motoryzacji (Gemba, SMED, Toyota Production System ect) mają zastosowanie podczas tworzenia start-upów. Pozwala to na spojrzenie z szerszej perspektywy na codzienną pracę inżyniera jakości.
Potęga checklisty. Jak zrobić coś lepiej – Gawande Atul
Prędzej lub później w swojej pracy będziesz mieć do czynienia z przygotowaniem listy kontrolnej dla pracowników. Jeśli chcesz wiedzieć w jaki sposób podejść do tego tematu, to odpowiedź znajdziesz w tej książce.
Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji – Andrzej Blike
W książce autor przedstawia kompleksowe spojrzenie na temat jakości jakości, kładąc nacisk na procesy jej tworzenia i pomiaru. Propaguje wizję efektywnego zarządzania i komunikacji opartej na dialogu z zespołem, zamiast jedynie polegać na nakazach.
Dodatkowo, prezentuje kluczowe narzędzia Total Quality Management (TQM), takie jak obliczanie zdarzeń losowych. Przez liczne przykłady zawarte w książce, czytelnik ma możliwość lepszego zrozumienia idei autora i skonfrontowania ich z własnymi doświadczeniami.
Dyrektor firmy jako Lean Manager – Freddy Ballé, Michael Ballé
Do książki podchodziłem bardzo sceptycznie, ponieważ na samym polski rynku jest wielu trenerów, mentorów, coachów (tu wstaw kolejne słowo), a sam temat lean jest odmieniany przez wszystkie przypadki.
ALE ta książka jest rewelacyjna. Czyta się ją jak normalną powieść fabularną, a dzięki prostej (nie oznacza to trywialnej) formie narracji nawet nie wiesz, kiedy mija północ i zastanawiasz się: czytać dalej czy iść spać 🙂
Szef to zawód – Wojciech Haman, Jerzy Gut
Jeśli rozważasz rozwój kariery na stanowisku kierowniczym, to jest to pozycja obowiązkowa. Żałuję, że nie przeczytałem jej wcześniej zanim zostałem kierownikiem inżynierów jakości klienta. Dzięki temu uniknąłbym wielu błędów (czytaj lekcji) zarządzania zespołem.
Obydwaj Panowie posiadają solidne wykształcenie z zakresu psychologii oraz dodatkowo uwzględniają polskie „obciążenie kulturowe” dopasowujące tematykę do rzeczywistości.
Świetnie się ją czyta i to właśnie dzięki niej miałem okazję dodatkowo lepiej przygotować się do zdefiniowania warunków współpracy z nowym zespołem, który został mi przydzielony w trakcie kariery w motoryzacji.
Dodatkowo znajdziesz tutaj dużo praktycznych informacji na temat delegowania działań, motywacji oraz rozwiązywania konfliktów. Możesz je także zastosować w życiu prywatnym.
Naucz się widzieć – John Shook, Mike Rother
Jeśli interesujesz się zagadnieniami Lean oraz mapowaniem procesów, to jest to pozycja obowiązkowa dla Ciebie. Pierwszy raz miałem przyjemność zapoznania się z powyższą publikacją w 2005 roku podczas stażu w General Motors.
Obecnie dostępne jest już wydanie rozszerzone obejmujące cztery dodatkowe artykuły.
Bezpłatne ebooki
Chcesz podnieść swoje kompetencje w obszarze jakości? Serdecznie zapraszam to pobrania bezpłatnych ebooków.
Jeśli znasz inne książki, którymi warto się podzielić z innymi to napisz proszę na adres: dariusz.kowalczyk@automotivequal.com
Z miłą chęcią zaktualizuję powyższy artykuł i przekażę wiedzę innym w cotygodniowym Newsletterze Jakościowym. Wspólnie pokażmy innym jakie są inne najlepsze książki dla inżyniera jakości.
Dariusz Kowalczyk