Cartoon Engineering określany też jako mock-up, mimo, że kojarzy się ze znanym z kreskówek kanałem telewizyjnym, jest jednym z wielu znanych narzędzi stosowanych w procesach doskonalenia.
Cartoon Engineering – wprowadzenie
Proces projektowania maszyn, linii produkcyjnych przebiega w biurze. Właśnie tam konstruktor lub zespół specjalistów za pomocą komputerów, specjalnego oprogramowania realizuje swoją lub zleceniodawcy wizję. W czasie trwania tego procesu nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich problemów, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć w trakcie uruchomienia linii czy maszyny.
Wśród problemów, z którymi możemy się spotkać będzie szeroko pojęta optymalizacja pozycji roboczej operatora, brak ergonomii, rozmieszczenie stref zasięgu a także szereg rozwiązań technicznych, jakie należy zastosować w urządzeniu, aby operacja była wykonywana bezpiecznie, efektywnie oraz zgodnie z oczekiwaniami klienta.
Chcąc wyeliminować wspomniane problemy możemy zastosować szereg nowoczesnych metod wykorzystujących potencjał wirtualnej rzeczywistości lub narzędzie zwane Cartoon Engineering. W łatwy sposób możemy wtedy przełożyć w rzeczywistą koncepcję nowej linii czy maszyny. Celem jest wykorzystanie tytułowego kartonu. Z niego właśnie zespół interdyscyplinarny pod kierownictwem lidera całego projektu buduje stanowisko lub linię produkcyjną.
W projekcie Cartoon Engineering powinni uczestniczyć przedstawiciele różnych działów bezpośrednio związanych z produkcją. Dlatego tak istotne żeby w projekcie uczestniczył operator maszyn i / lub brygadzista, przedstawiciel działu Lean, BHP, działu technicznego, jakości oraz utrzymania ruchu. Dodatkowo w projekcie może uczestniczyć przedstawiciel dostawcy, którego zadaniem będzie wdrożenie nowych rozwiązań.
Jak rozpocząć wdrażanie?
Pierwszą fazą Cartoon Engineering jest spotkanie otwierające, podczas, którego Lider Projektu prezentuje główne założenia nowego uruchomienia / modyfikacji. Omawia on także wszystkie stanowiska, procesy z uwzględnieniem prognozowanej wielkości produkcji a także ilością potencjalnych przezbrojeń. Podczas tej fazy projektu zespół poznaje layout linii, ma udostępnione DFMEA oraz wymagania klienta dotyczące np. opakowań czy standardów kontroli.
Kolejną fazą projektu jest praca w strefie, gdzie stanowisko robocze bądź cała linia są budowane przez zespół w skali 1:1. Najlepiej jeśli praca odbywa się w miejscu docelowym lub u dostawcy. Wskazane żeby obszar, na którym odbywa się projekt Cartoon Engineering był powierzchniowo adekwatny dla założeń layout projektowanej linii. Obszar wykorzystywany powinien uwzględniać założenia dotyczące kierunku przepływu materiału. Oprócz tego uwzględniamy organizację wokół oraz bezpośrednio na linii pod kątem rozmieszczenia komponentów, narzędzi czy dokumentacji.
Budowane stanowiska są wyposażone we wszystkie detale. Nie pomijamy wyłączników bezpieczeństwa, kurtyn bezpieczeństwa, wyzwalaczy cyklu, szaf elektrycznych, stref na wyroby między stanowiskami (bufory), wyroby finalne, podajników na komponenty czy wreszcie paneli / monitorów umożliwiających sterowanie / monitorowanie maszyny.
Dzięki tak zbudowanym stanowiskom zespół uczestniczący w projekcie Cartoon Engineering przeprowadza symulację produkcji z wykorzystaniem realnych komponentów.
Celem symulacji jest:
- pomiar czasu cyklu
- obserwacja czynności
- analiza jest ergonomia pracy
- identyfikacja strat (MUDA)
- weryfikacja zagrożeń pod kątem bezpieczeństwa pracy operatora na maszynie
- sprawdzenie potencjalnego ryzyka dla jakości wyrobów
Podczas symulacji przedstawiciel Utrzymania Ruchu dokonuje analizy narzędzi, położenia paneli, szaf elektrycznych. Jest to istotne z punktu ich dostępności w czasie ewentualnej awarii czy działań prewencyjnych.
Wszystkie propozycje, anomalie należy zarejestrować. Następnie w zespole opracowujemy plan działań, definiujemy odpowiedzialnych za ich realizację a także estymujemy czas ich zamknięcia. Zespół Cartoon Engineering powinien po zamknięciu fazy roboczej projektu kontynuować spotkania. Celem jest weryfikacja zaplanowanych działań oraz skuteczności po ich wdrożeniu.
Jakie korzyści ma przedsiębiorstwo?
Cartoon Engineering jest bardzo prostym narzędziem w zastosowaniu. Jednocześnie pozwala na wczesnym etapie projektu dokonać bardzo istotnych zmian w koncepcji maszyny czy organizacji pracy całej linii. Dodatkowo przy zaangażowaniu całego zespołu pozwala uniknąć strat. O czym dokładnie mowa? O konieczności modyfikacji linii, maszyn lub narzędzi w sytuacji, gdy stanowiska są już dostarczone do zleceniodawcy.
Ryszard Budniok