Failure / action / effectivness chart – kiedy stosować przy zarządzaniu reklamacjami

Stosowanie powyższego dokumentu jest wymienione zarówno w podręczniku VDA Field Failure Analysis jak i w normach klientów.

Mowa tu przede wszystkim o BMW oraz Daimler, którzy wymieniają Failure / action / effectivness chart jako jedno z narzędzi stosowanych przy zarządzaniu zwrotami gwarancyjnymi.

Failure / action / effectivness chart – cel stosowania

Dokument ten jest arkuszem kalkulacyjnym z zawartymi zgłoszeniami z sieci gwarancyjnej rozpatrywanej w danym w okresie produkcyjnym. Zawiera on opis działań naprawczych (zarówno tymczasowych ICA jaki i definitywnych) podejmowanych w przypadku poszczególnych typów problemu (Failure mode).

Dodatkowo w przypadku braku takich działań, w formularzu można też umieścić datę działań, które są planowane. Dzięki temu zarówno organizacja dostarczająca części jak i klient będą posiadać informację od kiedy można spodziewać się wyeliminowania problemu. W przypadku działań ICA oraz PCA formularz pozawala na weryfikację ich skuteczności, którą można monitorować.

Lista może zawierać liczbę zgłoszeń z sieci dla produktu lub grupy produktów, z podziałem według typu lub przyczyn powstania problemu jak i działań na podstawie daty produkcji.

Wymagania klientów branży motoryzacyjnej

Pierwszym dokumentem, w którym znajdziemy informację dotyczącą stosowania powyższej listy jest wspomniany na początku VDA FFA. Jest to dokument, który stosuje grupa VW. Oczywiście musimy pamiętać, że w przypadku istnienia korporacyjnego formularza można omówić jego stosowanie z przedstawicielem klienta.

Drugim dokumentem jest norma GS 95004 stosowana przez grupę BMW (aneks 3). Trzecim klientem jest Daimler, który wymienia Failure / action / effectivness chart w normie MBN 10448. Ten klient stosuje też nazwę Payner Chart dla dokumentu służącego do zarządzania zgłoszeniami z sieci.

Praktyczny formularz do pobrania

Zarządzanie zwrotami gwarancyjnymi jest bardzo kompleksową aktywnością. Z tego powodu bazując na wieloletnim doświadczeniu w obszarze zarządzania zwrotami gwarancyjnymi opracowałem formularz, który uwzględnia założenia stosowania przez klientów niemieckich.

Failure / action / effectivness chart

Rys. 1 Failure / action / effectivness chart – formatka do pobrania

Oprócz standardowej listy z typami problemów rozpisanych w interwałach miesięcznych dokument, zawiera także wykres Pareto jaki i Occurrence chart. Wykres Pareto nadaje odpowiednią priorytetyzację działań. Occurrence wizualizuje dane przedstawione w tabeli.

Na stronie „Bezpłatne narzędzia” można bezpłatnie pobrać formularz Excel z możliwością edycji.

Nazwa dokumentu: Failure / Action / Effectivness Chart – zarządzanie reklamacjami –  formularz Excel

Dodatkowo zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniu w formie nagrań video „Zarządzanie zwrotami gwarancyjnymi w branży automotive„, w którym przedstawione jest praktyczne zastosowanie powyższego raportu.

Dariusz Kowalczyk

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X