IATF 9.1.2.1 Zadowolenie klienta – uzupełnienie: realizacja na podstawie Radar Chart

Zadowolenie klienta, zgodnie z wymaganiem standardu IATF w punkcie 9.1.2.1, nie dotyczy jedynie informacji zawartych w bid liście dostępnym na portalach klienta. Dlatego ważne jest uwzględnienie w nim także innych informacji dotyczących m.in. logistyki, obciążeń gwarancyjnych oraz statusów specjalnych.

W celu realizacji zgodności z tym wymaganiem, organizacja, oprócz przyjętych wskaźników, powinna zdefiniować wewnętrznie kryteria satysfakcji klienta. Jedną z propozycji zarządzania tymi danymi jest radar chart. Przyjęto w nim następujące kryteria oceny:

– Zielony (Green): brak eskalacji oraz statusu specjalnego

– Żółty (Yellow): niewielka eskalacja lub status specjalny, który nie ma wpływu na powiadomienie Jednostki Certyfikującej (np. zagrożenie dla Q1, krytyczny status dostawcy, 3CPR / ex-CSL1)

– Czerwony (Red): otwarta eskalacja, która wpływa na powiadomienie Jednostki Certyfikującej (en. CB – Certification body). Pozostałe kryteria: ranking C, zawieszenie certyfikacji Q1, CLS2, NBH, itp.

IATF 9.1.2.1 Zadowolenie klienta – propozycje wskaźników satysfakcji klienta

W prezentowanym dokumencie przyjęto następujące wskaźniki:

  • Reklamacje oficjalne zgłaszane przez klientów. W tej sekcji wyniki można przedstawić zarówno całościowo uwzględniając wszystkich klientów, jak i osobno przydzielając ilość reklamacji dla każdego z nich. Warto też pamiętać, że w satysfakcji należy też uwzględnić inne zakłady naszej organizacji, do których wysyłamy podkomponenty. Definiujemy je wtedy jaki „klienci wewnętrzni”.
  • PPM (parts per milion) – ilość niezgodnych części w przeliczeniu na milion.
  • Dostawy na czas (On Time Delivery – OTD). Jest to wskaźnik, którym zarządza dział logistyki.
  • Transporty Specjalne (Premium Freight). Podobnie jak powyżej należy do wskaźników logistycznych. Określa ile wysyłek organizacja realizowała na własny koszt, w związku z wystąpieniem problemów na produkcji, jakościowych lub brakiem podkomponentów od dostawców organizacji.
  • Obciążenia kosztowe za zwroty gwarancyjne. Jest to wskaźnik opcjonalny. Dział finansów standardowo dostarcza te informacje.
  • Status specjalny. Jest to element eskalacyjny zgłaszany przez klienta. Może być powiązany z przeprowadzeniem przez jednostkę certyfikującą audytu specjalnego.

IATF 9.1.2.1 Zadowolenie klienta - na podstawie radar chart

Rys. 1. Przykład dokumentu do raportowania satysfakcji klienta

IATF 9.1.2.1 Zadowolenie klienta – Jak często raportować?

Standardowo satysfakcja powinna być aktualizowana w takim samym czasookresie, w jakim dostępne są informacje na portalach. Zwykle są one dostępne co miesiąc.

Na stronie „Bezpłatne narzędzia” można bezpłatnie pobrać automatyczny formularz Excel z możliwością edycji.

Nazwa dokumentu: Radar Chart – Satysfakcja klienta – formularz Excel

Dariusz Kowalczyk

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X