Po połączeniu PSA z FCA i stworzenia grupy Stellantis, obie organizacje przystąpiły do unifikacji wymagań wynikających z synergii. W poniższym artykule przedstawiamy 10 najważniejszych zmian, o których musisz wiedzieć przy współpracy z tym klientem.
Znajomość tych zmian jest o tyle istotna, ponieważ wciąż czekamy na aktualizację wymagań specyficznych klienta (CSR) Stellantis ex-FCA, które ich jeszcze nie obejmują.
Nowe nazwy dla kamieni milowych dla Stellantis ex-FCA
Standardowo dwie fazy poprzedzające produkcję seryjną były określane jako Weryfikacja Procesu (en PV – Process Verification) oraz Pre-Seria (PS). Obecnie obie te nazwy zostały zmienione w następujący sposób:
- Weryfikacja Procesu zmienia nazwę na First Off Tool Parts Delivery Agreement (MPRM)
- Pre-Seria zmienia nazwę na PPAP milestone (X2)
Dodatkowo klient w kamieniach milowych definiuje pośrednie kroki, które identyfikuje jako:
- X0: Supplier Tooling Kick-Off
- X1: występujący między MPRM a X2 – nowy kamień milowy
- X2: PPAP milestone, czyli była Pre-Seria
- X3: Capacity assessment – Run 2 (minimum 3 godziny produkcji) – nowy kamień milowy
Capacity Assessment Procedure (CAT) zastępuje Production Demonstration Run
Od lipca 2022 roku Stellantis ex-FCA wprowadza nowy formularz do przeprowadzania oceny zdolności produkcyjnej – CAT. Ta zmiana nie obejmuje tylko i wyłącznie byłej grupy FCA w Europie, ale także w Ameryce Północnej oraz byłego PSA.
Dodatkowo pojawia się nowy krok pośredni odnośnie oceny zdolności produkcyjnej. Ich struktura została przedstawiona poniżej:
- CAT1 (ex PDR1) – zdolność produkcyjna przeprowadzana przy kamieniu milowym X2 dla 2 godzin lub 300 sztuk. Przedstawiciel klienta nadzoruje tę aktywność.
- CAT2 – jest to nowe wymaganie przypisane do kamienia milowego Capacity assessment – Run 2 (X3) wykonywanego 8 tygodni przed SOP. Weryfikacja przeprowadzana jest dla minimum 3 godzin produkcji i też nadzorowana jest przez przedstawiciela klienta
- CAT3 (ex PDR2) – zdolność produkcyjna przeprowadzana przed SOP dla całego produkcyjnego dnia. W odróżnieniu od wcześniejszych aktywność ta jest wykonywana bezpośrednio przez organizację bez udziału przedstawiciela klienta. Oczywiście jeśli będziemy identyfikowaniu jako dostawca krytyczny z punktu widzenia wydajności to ta czynność będzie monitorowania, tak jak wcześniejsze dwa kroki, przez klienta
Nowy sposób obliczania reklamacji jakościowych w Incoming Material Quality
Standardowym podejściem przy współpracy z klientem Stellantis ex-FCA było wyliczanie wskaźników jakościowych w oparciu o PIQ, a wskaźników logistycznych o PL. W chwili obecnej wskaźniki jakościowej obliczane są w stosunku do Incidents per Billion (IPB), czyli w odniesieniu do ilości zamiast do ich wagi, tak jak miało to miejsce do tej pory.
Natomiast obliczenia wskaźnika PL nie zmienia się. Cały czas liczy się waga zakłócenia jakie wprowadziliśmy u klienta, a wszystkie wskaźniki z wagami znajdują się w standardzie 08018.
Incoming Material Quality i brak żółtego koloru ewaluacji przez klienta
IMQ jest oceną jaka znajduje się na portalu Supply Quality Performance (SQP). Inną nazwą jaka też pojawia się przy tym temacie to – Bid Lista. Do tej pory ocena klienta była trzystopniowa, w zależności od naszych osiągów jakościowych – zielona, żółta lub czerwona.
Aktualnie nie używa się koloru żółtego. Ocena wygląda następująco:
– kolor zielony – przy ocenie 80 lub wyższej oraz
– kolor czerwony przy ocenie poniżej 80.
Critical Incident 0-km zastępuje Większy Problem jakościowy (08018 wskaźnik 9 z wagą 90)
Wskaźnik podobnie jak wcześniej będzie afektował Bid Listę (IMQ) przez 6 miesięcy. Każde jego wystąpienie natomiast będzie skutkowało przyznaniem 1 punktu karnego.
3rd Party Containment & Problem Resolution zastępuje CSL’a
Jeśli wcześniej dostarczaliście komponenty do silników samochodowych, ten skrót jest wam dobrze znany. Natomiast dla zdecydowanej większości jest on z całą pewnością nowy. Aktywność 3CPR zastępuje CSL poziom 1 oraz 2.
Jest ona powiązana z eskalacją klienta i wiąże się z uruchomieniem 100% kontroli korzystając z zasobów:
– dostawcy (poziom 1) lub
– firmy zewnętrznej (poziom 2) wskazanej przez klienta.
Rozbudowanie wskaźnika Yard Hold, czyli połączenie wymagań Stellantis ex-FCA i xPSA
Yard Hold był jedną z „boleśniejszych” eskalacji klienta. Dlaczego „był”? Ponieważ wcześniej odejmowanych było aż 20 punktów z Bid Listy. Dodatkowo musimy pamiętać, że zawsze w parze z Yard Hold emitowany jest wskaźnik jakościowy. Dlatego jest on taki dotkliwy w konsekwencjach.
Obecnie rozdzielamy go, jak poniżej:
- Z alertem dostawcy (- 5 punktów)
- Bez alertu dostawcy (-10 punktów)
Jak widać nawet w tym drugim przypadku YH nie będzie wpływać znacząco na osiągi, tak jak wcześniej (-10 pkt vs -20 pkt przed zmianami).
New Business Hold
Wskaźnik NBH został dodany do grupy narzędzi eskalacyjnych „SQD Escalation”. Należą także do niej dwa nowe wskaźniki ESC Level 1 oraz ESC Level 2. Punktacja za NHB natomiast pozostaje bez zmian. Z „automatu” otrzymujemy -100 punktów posiadając finalnie 0 przez okres jego trwania.
Supplier Relationship Mass Production vs. Forever Requirements Violations
Wcześniej przyporządkowano wskaźnik FRV do punktu 20.1 w procedurze 08018. Obecnie klient w ramach synergii stworzył wskaźnik „Nieautoryzowanej zmiany” przypisany do reklamacji nr. 32.
Konsekwencje braku certyfikatu IATF
Wcześniejszy brak certyfikatu skutkował tym, że dostawca od razu był „na czerwono” w IMQ. Obecnie klient za brak certyfikatu przyznaje -25 punktów karnych, czyli…
Nic się nie zmienia. Nowe podejście usunęło przedział oceny od 61 do 79. Wcześniej był on oceniany „na żółto”. Podsumowując mając 75 punktów w Bid Liście i tak jesteśmy w czerwonym przedziale (0-79). Oznacza to, że nie możemy wziąć udziału w nowym biznesie przez cały czas kiedy taka sytuacja ma miejsce.
Stellantis ex-FCA – podsumowanie
Jak widać obecnie warto dokładnie analizować wymagania tego klienta. Synergia między FCA i PSA cały czas będzie postępować. Oprócz wspomnianych zmian grupa Stellantis zunifikowała też słownictwo dotyczące pojęć z zakresu gwarancji.