10 zmian, które musisz znać współpracując ze Stellantis ex-FCA

Po połączeniu PSA z FCA i stworzenia grupy Stellantis, obie organizacje przystąpiły do unifikacji wymagań wynikających z synergii. W poniższym artykule przedstawiamy 10 najważniejszych zmian, o których musisz wiedzieć przy współpracy z tym klientem.

Znajomość tych zmian jest o tyle istotna, ponieważ wciąż czekamy na aktualizację wymagań specyficznych klienta (CSR) Stellantis ex-FCA, które ich jeszcze nie obejmują.

Nowe nazwy dla kamieni milowych dla Stellantis ex-FCA

Standardowo dwie fazy poprzedzające produkcję seryjną były określane jako Weryfikacja Procesu (en PV – Process Verification) oraz Pre-Seria (PS). Obecnie obie te nazwy zostały zmienione w następujący sposób:

  • Weryfikacja Procesu zmienia nazwę na First Off Tool Parts Delivery Agreement (MPRM)
  • Pre-Seria zmienia nazwę na PPAP milestone (X2)

Dodatkowo klient w kamieniach milowych definiuje pośrednie kroki, które identyfikuje jako:

  • X0: Supplier Tooling Kick-Off
  • X1: występujący między MPRM a X2 – nowy kamień milowy
  • X2: PPAP milestone, czyli była Pre-Seria
  • X3: Capacity assessment – Run 2 (minimum 3 godziny produkcji) – nowy kamień milowy

Capacity Assessment Procedure (CAT) zastępuje Production Demonstration Run

Od lipca 2022 roku Stellantis ex-FCA wprowadza nowy formularz do przeprowadzania oceny zdolności produkcyjnej – CAT. Ta zmiana nie obejmuje tylko i wyłącznie byłej grupy FCA w Europie, ale także w Ameryce Północnej oraz byłego PSA.

Dodatkowo pojawia się nowy krok pośredni odnośnie oceny zdolności produkcyjnej. Ich struktura została przedstawiona poniżej:

  • CAT1 (ex PDR1) – zdolność produkcyjna przeprowadzana przy kamieniu milowym X2 dla 2 godzin lub 300 sztuk. Przedstawiciel klienta nadzoruje tę aktywność.
  • CAT2 – jest to nowe wymaganie przypisane do kamienia milowego Capacity assessment – Run 2 (X3) wykonywanego 8 tygodni przed SOP. Weryfikacja przeprowadzana jest dla minimum 3 godzin produkcji i też nadzorowana jest przez przedstawiciela klienta
  • CAT3 (ex PDR2) – zdolność produkcyjna przeprowadzana przed SOP dla całego produkcyjnego dnia. W odróżnieniu od wcześniejszych aktywność ta jest wykonywana bezpośrednio przez organizację bez udziału przedstawiciela klienta. Oczywiście jeśli będziemy identyfikowaniu jako dostawca krytyczny z punktu widzenia wydajności to ta czynność będzie monitorowania, tak jak wcześniejsze dwa kroki, przez klienta

Nowy sposób obliczania reklamacji jakościowych w Incoming Material Quality

Standardowym podejściem przy współpracy z klientem Stellantis ex-FCA było wyliczanie wskaźników jakościowych w oparciu o PIQ, a wskaźników logistycznych o PL. W chwili obecnej wskaźniki jakościowej obliczane są w stosunku do Incidents per Billion (IPB), czyli w odniesieniu do ilości zamiast do ich wagi, tak jak miało to miejsce do tej pory.

Natomiast obliczenia wskaźnika PL nie zmienia się. Cały czas liczy się waga zakłócenia jakie wprowadziliśmy u klienta, a wszystkie wskaźniki z wagami znajdują się w standardzie 08018.

Incoming Material Quality i brak żółtego koloru ewaluacji przez klienta

IMQ jest oceną jaka znajduje się na portalu Supply Quality Performance (SQP). Inną nazwą jaka też pojawia się przy tym temacie to – Bid Lista. Do tej pory ocena klienta była trzystopniowa, w zależności od naszych osiągów jakościowych – zielona, żółta lub czerwona.

Aktualnie nie używa się koloru żółtego. Ocena wygląda następująco:

– kolor zielony – przy ocenie 80 lub wyższej oraz

– kolor czerwony przy ocenie poniżej 80.

Critical Incident 0-km zastępuje Większy Problem jakościowy (08018 wskaźnik 9 z wagą 90)

Wskaźnik podobnie jak wcześniej będzie afektował Bid Listę (IMQ) przez 6 miesięcy. Każde jego wystąpienie natomiast będzie skutkowało przyznaniem 1 punktu karnego.

3rd Party Containment & Problem Resolution zastępuje CSL’a

Jeśli wcześniej dostarczaliście komponenty do silników samochodowych, ten skrót jest wam dobrze znany. Natomiast dla zdecydowanej większości jest on z całą pewnością nowy. Aktywność 3CPR zastępuje CSL poziom 1 oraz 2.

Jest ona powiązana z eskalacją klienta i wiąże się z uruchomieniem 100% kontroli korzystając z zasobów:

– dostawcy (poziom 1) lub

– firmy zewnętrznej (poziom 2) wskazanej przez klienta.

Rozbudowanie wskaźnika Yard Hold, czyli połączenie wymagań Stellantis ex-FCA i xPSA

Yard Hold był jedną z „boleśniejszych” eskalacji klienta. Dlaczego „był”? Ponieważ wcześniej  odejmowanych było aż 20 punktów z Bid Listy. Dodatkowo musimy pamiętać, że zawsze w parze z Yard Hold emitowany jest wskaźnik jakościowy. Dlatego jest on taki dotkliwy w konsekwencjach.

Obecnie rozdzielamy go, jak poniżej:

  • Z alertem dostawcy (- 5 punktów)
  • Bez alertu dostawcy (-10 punktów)

Jak widać nawet w tym drugim przypadku YH nie będzie wpływać znacząco na osiągi, tak jak wcześniej (-10 pkt vs -20 pkt przed zmianami).

New Business Hold

Wskaźnik NBH został dodany do grupy narzędzi eskalacyjnych „SQD Escalation”. Należą także do niej dwa nowe wskaźniki ESC Level 1 oraz ESC Level 2. Punktacja za NHB natomiast pozostaje bez zmian. Z „automatu” otrzymujemy -100 punktów posiadając finalnie 0 przez okres jego trwania.

Supplier Relationship Mass Production vs. Forever Requirements Violations

Wcześniej przyporządkowano wskaźnik FRV do punktu 20.1 w procedurze 08018. Obecnie klient w ramach synergii stworzył wskaźnik „Nieautoryzowanej zmiany” przypisany do reklamacji nr. 32.

Konsekwencje braku certyfikatu IATF

Wcześniejszy brak certyfikatu skutkował tym, że dostawca od razu był „na czerwono” w IMQ. Obecnie klient za brak certyfikatu przyznaje -25 punktów karnych, czyli…

Nic się nie zmienia. Nowe podejście usunęło przedział oceny od 61 do 79. Wcześniej był on oceniany „na żółto”. Podsumowując mając 75 punktów w Bid Liście i tak jesteśmy w czerwonym przedziale (0-79). Oznacza to, że nie możemy wziąć udziału w nowym biznesie przez cały czas kiedy taka sytuacja ma miejsce.

Stellantis ex-FCA – podsumowanie

Jak widać obecnie warto dokładnie analizować wymagania tego klienta. Synergia między FCA i PSA cały czas będzie postępować. Oprócz wspomnianych zmian grupa Stellantis zunifikowała też słownictwo dotyczące pojęć z zakresu gwarancji.

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X